کلَ‌گپ

۱۱/۰۳/۱۳۸۴

رفراندوم در هلند!

امروز در هلند برای واکنش نسبت به قانون اساسی پیشنهادی برای اروپا رفراندومی برگزار میشه. هنوز دقیقاً نمیدانم که قرار بعدی چه خواهد بود. این رفراندوم بدون اینکه وضع برخورد با قانون فوق رو مشخص کنه، در واقع زمینه عملی واکنشی است که قراره در پارلمان نسبت به اون بررسی و رأی‌گیری اصلی دنبال بشه. البته رهبر حزب کارگر " واوتر باوس " طی هفته گذشته در مصاحبه‌ای غیرمنتظره مطرح کرده بود که اگه جواب رفراندوم و واکنش مردم منفی باشه، او بهتر میدونه که به دور دومی از رفراندوم فکر کنند تا اینکه بطور مشخص در پارلمان در مورد قضیه تصمیم گرفته بشه. وزیر امور خارجه دولت راست میانه البته بدون اینکه تردیدی نشان بده میگه که جواب مردم مثبت خواهد بود و وقتی با این سوال روبرو میشه که اگه منفی بود شما چه کار می کنید، میگه: آنوقت ما در پارلمان این قانون رو تأئید می کنیم و خبرنگار که منتظر همین جواب بود، میگه: آیا شما با این کار به مردم نمی‌گین که، رأی شما فقط مسخره کردن شماست و بس؟ چون اگه قراره رای دادن مردم هیچ نقشی ایفا نکنه، بهتر آن نیست که دیگه دست به این بازی نزنین؟ لبخند ریز زیر چشمان چهره بی رمق وزیر امور خارجه هلند بیش و پیش از واکنش صوتی‌اش، از رضایت خاطر وی حکایت داره.

بر طبق آماری که دیشب از تلوزیون هلند پخش شده و از طرف ناظران و برخی فعالان مخالف رفراندوم و طرفدار گفتن " نه " به این قانون اساسی پیشنهادی، به صحت و سقم آن و منابع مورد تحقیق آنها با تردید نگاه می کنند، با این‌همه این آمار از این قضیه حکایت داره که تنها حدود ۴۰% شهروندان دارای حق‌رأی در این رفراندوم شرکت می کنند و از این تعداد نیز تنها ۴۶% - یعنی حدود ۶% بیش از آمار هفته‌های گذشته – به این رفراندوم رأی مثبت خواهند داد. با این تفاصیل تنها حدود ۱۷ درصد از شهروندان دارای حق رأی احتمال داره که از این قانون اساسی پیشنهادی حمایت کنه. در حالی که چنین درصد بسیار پائینی در تبعیت از یک قانون اساسی عمومی برای اروپا فاقد کمترین ارزش قابل تکیه هست. هرچند بعداز این رفراندوم و در صورت کسب آرائی بیش از ۵۰ درصد، پارلمان نیز که در ترکیبی نامتجانس و حیرت‌آور قطعاً به آن رأی مثبت خواهد داد؛ چرا که هم احزاب در قدرت و هم حزب کارگر و حتی حزب سبزهای چپ هلند نیز از تابعیت هلند نسبت به قانونی اروپائی حمایت کرده و در کارزار جلب آراء مثبت فعال هستند.

امشب حدود ساعت ده شب تاریخ دوم ژوئن مشخص خواهد شد که واکنش مردم هلند – منظور چهل درصد احتمالی – به قانون اساسی پیشنهادی اروپا و رفراندوم چه خواهد بود. همانگونه که " نه " مردم فرانسه به دولت راست شیراک و رافارا، موجب سقوط دولت رافارا شد، در هلند نیز پنهان نمی کنند که رفراندوم فوق به نحوی از انحاء واکنش مردم نسبت به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت راست میانه آقای بالکه‌ننده خواهد بود.

ناگفته نگذارم که تمام دست‌اندرکاران ساختارهای سرمایه و مدیریت و غیره دست به کار شدند و مردم رو در طی روزهای گذشته با دامن زدن به ترس آنها از کمونیسم و تروریسم و فاشیسم خود بمباران تبلیغاتی کردند. رهبر حزب راست " حزب مردم برای آزادی و دموکراسی " – VVD – با صدایی خشن و عصبی در مباحثه تلوزیونی فریاد میزد: آنچه در فرانسه اتفاق افتاد نشانه وحدت شوم کمونیسم و فاشیسم بود و شما میتوانستید ببینید آنهائی رو که از شکست کمونیسم در شرق عصبانی بودند و در میادین فرانسه همراه با حزب طرفدار فاشیسم لوپن کارزار تبلیغاتی علیه اروپای آزاد و متحد راه انداخته بودند...

هرچه هست، ما هم به انتظار می نشینیم تا ببینیم این اشتیاق سیری‌ناپذیر سرمایه و سود در بازی جدیدش در اروپا به کجا می انجامد. هرچه هست، فکر نکنم نشانه هیچ امر خیری برای مردم چه در جهان و چه در همین اروپا باشد. آینده آبستن درنده‌خوئی بیشتری است که امیدوارم انسان بهرحال از چنین خواب غفلتی بدر آمده و خود را از تداوم چنین کابوس مضحکی برهاند.


This page is powered by Blogger. Isn't yours?