کلَ‌گپ

۱۶/۰۷/۱۳۸۱

پايان زمان در تاريخ اول فوريه سال 2000 از كانال سوم تلوزيون هلند و در چارچوب برنامه اي علمي، فيلمي مستند نمايش داده شد كه در آن با نويسنده كتابي بنام: killing time بنام يوليان باربر مصاحبه اي انجام داده و از وي در مورد كتابش سوال كردند. يوليان باربر پرفسور فيزيك كوانتوم و استاد دانشگاه مي باشد. وي در همين راستا دو كتاب ديگر نيز به چاپ رسانده. در اين فيلم مستند وي درك خود از زمان را توضيح ميدهد و چگونگي برداشت خود از آن را. وي بيش از سي و پنج سال مشغول به بررسي اين موضوع بوده و توضيح ميدهد كه چرا به چنين نتيجه اي دست يافته است. مصاحبه يوليان باربر برايم بسيار جالب بود. چرا كه در همان زمان در حال اديت ترجمه كتابي بودم كه از مباحثه كريشنامورتي و ديويد بوهم بنام: ” پايان زمان “ تهيه شده بود. - من اين كتاب را در سايت خودم كه لينكش در سمت راست همين صفحه قرار داره با نام سايت كمال قديمي قرار داده ام - در آن كتاب نيز آنها جنبه هاي رواني تاثير زمان در زندگي و شعور انسان را به بحث گذاشته بودند. توضيحات باربر جنبه هاي عملي قضيه را روشن ميكنه. اين كتاب به زبان انگليسي است و من نميدانم كه آيا تا كنون به زبان فارسي ترجمه شده يا نه. بهرحال تصميم گرفته ام كه آدرس مصاحبه يوليان باربر رو كه در آرشيو تلوزيون هلند قرار داره، در اينجا بذارم. فيلم اين مصاحبه حدود بيست و سه دقيقه هست و در real player نشان داده ميشه. يوليان باربر در جائي از مصاحبه مقايسه اي داره بين آنچه كه با طرح نظريه گاليله درباره گرد بودن زمين و چرخش آن بدور خورشيد مطرح شده بود و چگونه چنين ايده اي در زمان كوپرنيك يعني بعد از حدود سيصد سال مورد تائيد عموم قرار ميگيره. وي اشاره دارد به اينكه، چقدر بايد زمان ـ از جنبه گردش زمين به دور خورشيد ... ـ بگذره تا مردم اين ايده رو درك كنند. بهرحال شما ميتونيد با كليك اينجا اين فيلم رو تماشا كنيد. ضمناً من سعي ميكنم كه همين لينك رو به رديف سمت راست صفحه خودم نيز منتقل نمايم. ديدن اين مصاحبه خالي از لطف نبوده و بجاي خود حاوي آموزش هاي بسياري است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?