کلَ‌گپ

۲۳/۱۰/۱۳۹۹

افزایش بیکاری و نابرابری همراه با "پاندمی" جامعه را نابود خواهد کرد!

 

ВАЛЕНТИН КАТАСОНОВ | 10.01.2021


   در بخش هفتم از پیش بینی های بانک ساکسو - Saxo Bank  - برای سال 2021 آمده است: "پرداخت سود سهام در شرایطی که بی ثباتی حاکم است، میتواند زمینه ساز ایجاد یک صندوق حمایتی با نام: صندوق فن آوری عمرانی گردد." نویسنده این پیش بینی، النور کریگ، تحلیلگر بانک است.

   به طور کلی، این یک پیش بینی نیست  بلکه یک توصیه است: برای کاهش روندهای منفی اجتناب ناپذیر در سال2021 و اینکه چه کاری باید انجام شود.

   نویسنده پیشنهاد های مطروحه برای آینده نزدیک، درباره آن دسته از روندهای اقتصادی - اجتماعی که طی 20 سال گذشته ظهور کرده اند اینگونه توضیح میدهد: "با جایگزینی اتوماسیون به جای کار فیزیکی در عصر اطلاعات و هوش مصنوعی، تعداد زیادی از مشاغل جابجا و چه بسا ناپدید می شوند. محققان دانشگاه آکسفورد حتی پیش بینی می کنند که نیمی از مشاغل ایالات متحده تا سال 2030 از بین برود."

   پیشتر از این اگر کسی کمترین امیدی داشت که میتوان از افزایش بیکاری و دو قطبی شدن شدید جامعه جلوگیری کند، در سال 2020 این توهمات از بین رفت. "پاندمی" نشان داد که مشکلات می توانند چه بسا عمیق تر و حتی به فروپاشی ساختار اجتماعی منجر شود."

   البته قبلاً نیز چنین حساسیت هائی وجود داشته است. در سال 2016، در اجلاس سالانه فروم جهانی اقتصاد "WEF" در داووس، کلاووس شواب کتاب خود را با عنوان "چهارمین انقلاب در فنآوری" ارائه داد؛ اما در آن زمان شواب سوالات بیشتری داشت تا ارائه پاسخ مناسب. و النور کریگ در همین رابطه به کمک رهبر دائمی WEF آمده و دستورالعمل خود را برای نجات بشریت فرموله می کند. پیشنهاد او این است:

   "در سال 2021 و بعد از آن، اگر بخواهیم از تعمیق نابرابری اجتماعی فاصله بگیریم و همچنین از ناآرامی های سیاسی، نارضایتی اجتماعی و خطرات همه جانبه و سیستماتیک جلوگیری کنیم، جوامع ما مجبور است مسیر سیاسی جدیدی را یافته و آنرا دنبال نماید. پس چه باید کرد؟ هر بحرانی انرژی لازم برای ایجاد تغییرات جسورانه را با خود به همراه خواهد داشت. سیاست در 2021 نیاز به یک بازنگری اساسی با رویکردی کاملاً جدید در کاهش نابرابری دارد که ارتباط چندانی با اصلاح کد مالیاتی نخواهد داشت. در عوض، یک صندوق حمایتی با نام فناوری عمرانی میتوان ایجاد کرد که از طریق آن بخشی از دارایی های سرمایه ای به همه اختصاص یابد. و با تخصیص مجدد دارایی به نفع کارگرانی که شغل خود را از دست داده اند و دیگران اجازه داشته باشند از افزایش بهره وری در عصر دیجیتال بهره مند شوند. این سیاست در دوران رکود به سود سهام تبدیل می گردد و در کاهش میزان ناآرامی های اقتصادی و اجتماعی افرادی که در سالهای اخیر نتوانسته اند از مزایای رشد اقتصادی بهره مند شوند، بسیار مفید خواهد بود."

   صادقانه بگویم، من قبلاً اینچنین عنوانی "صندوق فناوری عمرانی" را در هیچ کجا ندیده ام. نام های مشابه بسیاری وجود دارد، اما هیچ کس نمی داند چه چیزی در پیش بینی فوق مد نظر هست. با این حال، در کل این ایده روشن است. کمونیست ها این عمل را ملی کردن یا اجتماعی شدن ابزار تولید و سرمایه می نامند. اصلاح طلبان اجتماعی "سرمایه داری مردمی" یا "همکاری اقتصادی دولت".

   این یک ایده قدیمی است. نطفه های اولیه آن را می توان در اندیشه های پرودون، لاسال، سن سیمون، فوریه یافت. و کارل مارکس همه اینها را در "مانیفست حزب کمونیست" (1848) و بعداً تحلیل عمیق خود در "کاپیتال" بیان کرد. بلشویک ها در روسیه با برقراری و اجرای قوانین شوروی این ایده را تحقق بخشیدند.

  به طور کلی، این ایده را می توان با استفاده از مفاهیم زیر که یکی پس از دیگری دنبال می شود بیان کرد: اجتماعی شدن سرمایه - اجتماعی شدن نتیجه مالی عملکرد سرمایه اجتماعی، یا سود سهام اجتماعی - توزیع سود اجتماعی بین اعضای جامعه، هر یک از آنها بخشی از سود اجتماعی (سود سهام شخصی) را دریافت می کنند.

   فرض کنید خواسته های نویسنده پیش بینی های مورد نظر اجرا شده و اصطلاحاً صندوق فناوری عمرانی ظاهر شود. چنین کاری به گفته نویسنده، منجر به تغییرات زیر خواهد شد: "با استفاده از سود سهام دردوران رکود، ظرفیت کارآفرینی وسیعی برای افراد و کل جامعه پدید می آید؛ میلیون ها نفر اکنون وقت و انرژی بیشتری دارند، زیرا دیگر نیازی به کار یا اشتغال به کارهای روزمره سنگین ندارند. کار کردن به کار کیفی در راستای بازسازی جامعه، صنایع دستی و تولید مواد غذایی افزایش می یابد. بخشهای مربوط به اوقات فراغت، از سرگرمی گرفته تا ورزش و یا سرگرمی های مفید، چه واقعی و چه مجازی، محبوبیت فوق العاده ای بدست می آورند."

   توجه داشته باشید که این پیش بینی توسط ساکسو بانک همان پیش بینی ای است که در پیشنهاد دیگری در مورد درآمد پایه بی قید و شرط (UBI) آمده است؛ یعنی در مورد پرداخت های منظم به همه شهروندان. خیلی روشن نیست که در نهایت، چه چیزی برای عموم مردم به عنوان معیشت در نظر گرفته می شود - سودهای دریافتی از صندوق فناوری، یا درآمد پایه بی قید و شرط، که منبع آن باید در ساختار بودجه در نظر گرفته شود. من تردید ندارم که از نظر کارشناسان بانک ساکسو، این دو منبع ممکن است با هم ترکیب شوند، اگرچه در سند بانک ساکسو چنین چیزی گفته نشده است.

   صادقانه بگویم، نمودار رسم شده در این پیشنهاد یک مدینه فاضله است. بله، نظم دیرینه اجتماعی ناتوانی خود را بیش از پیش نشان داده است. این را نه تنها 99 درصد افرادی که "مردم" نامیده می شوند بعیان مطرح می کنند، بلکه همان یک درصدی هایی که خود را نخبگان جامعه می نامند نیز بدان اذعان دارند.آنها همچنین برنامه خاصی برای تغییر ساختار نظم عمومی و در مقیاس جهانی نیز مد نظر دارند و این طرح را با نام تحول بزرگ "Great Reset" اعلام کرده اند. من اخیراً در این باره نوشتم. The Great Perestroika یا همانThe Great Reset . این ابتکار مجمع جهانی اقتصاد (WEF) و شخص کلاووس شواب است که در ماه مه سال 2020 مطرح شد. پرنس چارلز نیز بعنوان نویسنده مشترک این طرح نامیده می شود. برخی از ناظران معتقدند که پاندمی به طور مصنوعی و برای پیش برد Great Reset طراحی شده است. در واقع، ما در زمینه گذار به "سرمایه داری مسئول" (به قول شواب) صحبت نمی کنیم بلکه این امردر مورد یک الگوی اجتماعی کاملاً جدید در نظر گرفته شده که می توان آن را به طور مشروط "postcapitalism" نامید.Great Reset  موضوع اصلی اجلاس بعدی WEF است که قرار است در ژانویه 2021 در داووس برگزار شود. من مشتاقانه منتظر تشریح این طرح با جزئیاتی بیشتر پس از داووس هستم.

   در ضمن، فقط می گویم که شواب هیچ تصور مشخصی از موضوع سود سهام خود از صندوق فناوری ندارد. شاید اهداف دیگری مد نظر باشد: شبح "دنیای زیبای نو"  Brave New World" آنگونه که با روحیه آنتی آتوپیایی آلدوس هاکسلی در قرن گذشته مطرح شده بود حال به زبان کلاوس شواب با قاطعیت اعلام می شود: "بنابراین، حکم صادر شده است:" اگرچه مردم کماکان می پرسند که: بالاخره چه زمانی می توانیم به زندگی عادی خود برگردیم؟ جواب او به طور خلاصه: هرگز! زندگی هرگز به حالت عادی آنهمه به گونه "در هم ریخته " سابق که قبل از بحران حاکم بود باز نخواهد گشت ... جهانی که در ماه های اول سال 2020 می شناختیم دیگر وجود ندارد. آن جهان در بطن یک پاندمی نمایشی و مصنوعی از هم فروپاشیده است!

    

https://www.fondsk.ru/news/2021/01/10/rost-bezraboticy-i-neravenstva-vkupe-s-pandemiej-razrushit-obschestvo-52649.html


This page is powered by Blogger. Isn't yours?