کلَ‌گپ

۰۶/۱۰/۱۳۹۹

" سرمایه داری فراگیر و معماری جدید مالی و پولی ایالات متحده آمریکا"

 


پروفسور والنتین کاتاسانف

بلاک روک  پیشگام این تغییر بزرگ خواهد بود.

در ادامه موضوع پرسترویكای بزرگ، كه نقشه آن توسط کلاووس شواب تشریح گردیده، تأكید می كنیم كه پرنس چارلز، بوریس جانسون، جاستین ترودو، بیل كلینتون، هیلاری كلینتون، جو بایدن و كریستین لاگارد بارها و بارها نظرات خود را در مورد این موضوع ابراز كرده اند. و لیدی لیندا روتچیلد و مدیر اجرایی صندوق بین المللی پول کریستالینا جورجیوا و نمایندگان برجسته حزب دموکرات ال گور و جان کری نیز. بدین سان این طرح گام به گام و بیشتر و بیشتر روشن میشود.

ابتدا، خروج تدریجی از سیستم پولی قبلی براساس هژمونی دلار آمریکا برنامه ریزی شده است. به عنوان مثال، در اینجا نقل قول محتاطانه ای از كلاوس شواب از كتاب Covid-19: The Great Reset  می آوریم: آیا گزینه های مناسبی وجود دارد؟ هژمونی مالی جهانی توسط ایالات متحده واقعاً ترسناک هست... اما این واقعیت نیز وجود دارد که بسیاری از کشورها دوست دارند سلطه جهانی دلار را به چالش کشند. [...] این "امتیاز ویژه" در کنار قدرت جهانی، با تصوری از ایالات متحده به عنوان یک شریک قابل اعتماد و نقش آن در عملکرد نهادهای چندجانبه، پیوندی ناگسستنی دارد."

یکی از همکاران کلاوس شواب مارک کارنی است که اکنون نماینده ویژه سازمان ملل در امور محیط زیست ومسائل آب و هوا است که در عین حال عضو هیئت مدیره ائتلاف برای سرمایه داری فراگیر میباشد. کارنی یک بانکدار است. او در سال 2019 در کنفرانس فدرال رزرو ایالات متحده در جکسون هول پیشنهاد جایگزینی دلار با ارز دیجیتال جدید را داد. همراه با کارنی، سایر بانکداران بزرگ غربی بر این باورند که ارز دیجیتال باید در سال های آینده جای دلار آمریکا را بگیرد.

دوم، انتظار می رود مرز بین بانک های مرکزی و وزارت دارایی محو شود. این تا حدی به این دلیل است که ارز دیجیتال جای پول عادی را خواهد گرفت. اگرچه امروزه چندین مدل برای انتشار و گردش ارز دیجیتال وجود دارد، اما بیشترین شانس برای اجرای عملی این گزینه آن مدلی است که در آن بانک مرکزی با افتتاح حساب برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی و قرار دادن این ارز روی این حساب ها، ارز دیجیتال صادر می کند. در این طرح، بانک های تجاری چرخ پنجم موجود در سبد خرید هستند، آنها از نقش معمول واسطه بین بانک مرکزی و انبوه مشتریان نهایی محروم میگردند.

این طرح ممکن است منجر به تضعیف نقش وزارت دارایی (خزانه داری) شود. به عنوان مثال، در سال 2020، توزیع پول بین شهروندان ایالات متحده به میزان 1200 دلار به ازای هر نفر از جمعیت بزرگسال ( به اصطلاح "ریخته شده از آسمان با هلی کوپتر") پیش رفت. این پول توسط خزانه داری مرکزی چاپ و به عنوان وام به وزارت دارایی منتقل شد و آنها پول را بین شهروندان توزیع کردند. اگر اشخاص مستقیماً در بانک مرکزی حساب باز کنند، طرح توزیع "پول ریخته شده از آسمان" ساده می شود. وزارت دارایی به یک پیوند غیر ضروری بدل خواهد شد. به عنوان مثال، پروژه Great Reset (بازسازی بزرگ) نوید می دهد که "درآمد پایه بی قید و شرط" (BCD)  را برای همه برقرار نماید. در اصل، برای توزیع BDB ، شما می توانید بدون وزارت دارایی، با استفاده از بانک مرکزی و ارتباط مستقیم با حسابهای افراد آنرا اجرا نمائید.

سوم، برخی از موسسات مالی سنتی به تدریج نفوذ خود را از دست می دهند، برخی دیگر نفوذشان افزایش می یابد. بنابراین، موقعیت بانک های وال استریت، شهر لندن و بانک های پیشرو در قاره اروپا در حال تضعیف است. اما شرکت های بزرگ در بخش IT مواضع خود را به شدت تقویت کرده اند. بزرگترین و با نفوذترین بانک در وال استریت JPMorgan Chase & Co. ارزش بازار آن در ابتدای پاییز سال 2020 بالغ بر 292 میلیارد دلار بود و در اینجا همان رقم برای شرکت های پیشرو آمریکایی در بخش IT  وجود دارد: سیب - 1286 آمازون - 1233؛ Alphabet (پشت گوگل) – 919 و فیس بوک 584 در مقیاس میلیارد دلار بوده است. همانطور که مشاهده می کنید، شکاف بسیار زیاد است. سرمایه بازار شرکت های بیگ تک یا سلیکون والی رشد کرد و بانک های وال استریت با گسترش پاندمی سقوط کردند. حتی شرکت های فناوری آی تی چینی نیز از نظر سرمایه از بانک های وال استریت پیشی گرفته اند. بنابراین، سرمایه گروه علی بابا در ابتدای پاییز 545 میلیارد دلار و "ده سنتی" 510 میلیارد دلار بود.

بخش آی تی (Silicon Valley Corporation) موتور اصلی تغییر ساختار بزرگ است. به نظر می رسد که این کار به صورت موازی و همزمان در حال انجام است، مانند پروژه مشترک بانک های مرکزی و غول های فناوری اطلاعات، اما به احتمال زیاد بانک مرکزی در نهایت از این پروژه مشترک اخراج می شود. با این حال، غول های فناوری آی تی نیز در اینجا بیشترین بهره را نمی برند.

و در اینجا به قسمت آخر استدلال خود می رسم. چه کسی پشت غول های فناوری آی تی سیلیکون والی است؟ سوال ساده ای نیست. صورتهای مالی این شرکتها نسبتاً مبهم است؛ به نظر می رسد آنها صدها و هزاران سهامدار دارند. با این حال، دارایی های مالی "چهار نام بزرگ" برجسته هستند: گروه پیشتاز، وال استریت، FMR و بلک راک. من بارها در این باره نوشته ام، در اینجا فقط یادآور می شوم که همین منابع مالی در ردیف های اول لیست سهامداران بانک های وال استریت نیز قرار دارند. و از آنجا که بانک های وال استریت سهامداران سیستم خزانه داری فدرال ایالات متحده آمریکا هستند، می توان این "چهار" را سهامداران اصلی قلمداد کرد. فعلاً میتوان این چهار گروه سهامداران را حدس زد. من قبلاً در مورد این موضوع ملاحظاتی را بیان کردم.

تنظیم بازسازی بزرگ یا ری ست، مطابق با برنامه های این چهار گروه بزرگ در حال اجرا است. بررسی هائی که کرده ام نشان می دهد که در این امر نقش ویژه ای به موسسه مالی و خدماتی بلاک رک تعلق دارد. این موسسه مالی در سال 1988 توسط لری فینک ایجاد شد و در اصل زیرمجموعه Blackstone بود، یک صندوق سرمایه گذاری که توسط استفان شوارتزمن (همان لی مان برادرز سابق!) و وزیر بازرگانی سابق ایالات متحده پیتر جی پیترسون (رئیس شورای روابط خارجی تا زمان مرگ در سال 2007) تأسیس گردید.

در مارس 2020 ، بانک فدرال و خزانه داری آمریکا در ارتباط با "پاندمی" برنامه ای را برای کمک به اقتصاد و شهروندان آمریکا با اختصاص چندین تریلیون دلار اعلام کردند. در همان زمان، سازوکار جدیدی برای روابط بین خزانه داری مرکزی ایالات متحده، و دارائی ایجاد شد. برای تزریق مبالغ هنگفت پول به اقتصاد، بانک فدرال و خزانه داری توافق کردند که یک شرکت واسط ویژه (SPV) ایجاد کنند. خزانه داری موسس چنین شرکت هایی است و سرمایه مورد نیاز آنها را تامین میکند. به ازای هر دلار سرمایه SPV ، فدرال رزرو می تواند حداکثر 10 دلار وام بدهد. و شرکت های SPV با توجه به ایده های خود در مورد اولویت ها، ریسک ها، سودآوری و غیره پول را وارد اقتصاد می کنند و شگفت انگیزترین نکته: تصمیم بر این شد که BlackRock مدیریت شرکت های SPV را بر عهده گیرد.

بدین ترتیب سه پیروزی در آن واحد برای بلاک روک و خزانه داری فدرال بدست آمد که پس از آن، وزارت خزانه داری مسئولیت توزیع صحیح تریلیون های تخصیص یافته توسط خزانه داری فدرال را به عهده گرفت که در آن آخرین شركت كننده بیشترین مسئولیت را برای توزیع "صحیح" تریلیون های صادر شده توسط فدرال رزرو بر عهده دارد. بار مسئولیت از عهده فدرال رزرو و خزانه داری برداشته شده است. حتی کسی فکر می کرد که در سال 2020 ساختار مالی و پولی ایالات متحده اینچنین دچار تغییر گردد؟ موسسه مالی و حمایتی بلک راک در راس دنیای مالی آمریکا قرار گرفت و FRS به ضمیمه آن بدل گردید که کار آن تنها چاپ اسکناس از جنبه فنی قضیه است.

بلک راک بزرگترین شرکت هلدینگ مالی در این "چهار" غول میباشد: تحت مدیریت آن در ابتدای سال 2020 دارایی هایی به ارزش 7.43 تریلیون وجود داشت. رهبران BlackRock حتی قبل از "پاندمی" اظهاراتی را بیان کردند که درک آن دشوار بود. به عنوان مثال، در جلسه بانک های مرکزی در جکسون هول در آگوست 2019، آنها اصرار داشتند که "دیوار چین" بین سیاست های پولی و مالی باید شکسته شود. اکنون چنین تخریبی در حال وقوع است.

لاری فینک، مدیر ارشد اجرایی BlackRock گفت: "... ما در قله یک قالب بندی مجدد اساس مالی هستیم. BlackRock  مسئول این فرآیند خواهد بود. ارزش دارایی های موجود در جهان که بلک راک آن را پایدار می داند، امروز 17 تریلیون تخمین زده شده که بر مبنای دلار است. اما ممکن است طی پنج سال آینده به 120 تریلیون افزایش یابد. مدیران صندوق قول می دهند که مشتریان صندوق (که دارایی آنها تحت مدیریت مورد اعتماد بلاک روک میباشد) ظرف پنج سال بازسازی می شوند و سرمایه گذاری های "درست" انجام میگیرد. در نتیجه، دارایی مشتریان صندوق می تواند به 14-15 تریلیون برسد.

در ماه آوریل، من نوشتم بلاک راک، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در جهان، عملاً مبارزه با COVID-19  را رهبری می کند. اکنون، در اواخر سال 2020، در مبارزه با COVID-19 که به یک عملیات بازسازی جهانی طولانی مدت تبدیل شده است، می توانم بگویم صندوق سرمایه گذاری BlackRock در صف مقدم این بازسازی فراگیر قرار دارد.

والنتین کاتاسانف 25 دسامبر 2020

 

بلک‌راک (به انگلیسیBlackRockشرکت خدمات مالی آمریکایی است، که در زمینه سرمایه‌گذاری، مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت ثروت و مدیریت دارایی فعالیت می‌کند و با دارایی تحت مدیریت ۷٫۴ تریلیون دلار، به‌عنوان بزرگترین شرکت مدیریت دارایی جهان شناخته می‌شود.[۱]

شرکت بلک‌راک در سال ۱۹۸۸ توسط لارنس فینک (رئیس هیئت مدیره فعلی) و با مشارکت رابرت کاپیتو و سوزان واگنر تأسیس شد و در سال‌های نخست به‌عنوان شرکت تابعه گروه بلک‌استون فعالیت نمود. دفتر مرکزی این شرکت در شهر نیویورک قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود. (نقل از ویکی پیدیا)

 

سرمایه‌گذاری فیدلیتی (به انگلیسیFidelity Investmentsشرکت خدمات مالی آمریکایی و چندملیتی است، که در زمینه ارائه خدمات مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، مدیریت ثروت و خدمات بیمه عمر فعالیت می‌نماید.

شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی در سال ۱۹۴۶ توسط ادوارد جانسون تأسیس شد و در حال حاضر با در اختیار داشتن بیش از ۲۰ میلیون سرمایه‌گذار، سرمایه تحت مدیریت آن بالغ بر ۴ تریلیون دلار برآورد می‌گردد.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا قرار دارد و دفاتر بین‌المللی آن، درشهرهای لندن، لوکزامبورگ سیتی، فرانکفورت، پاریس، توکیو، هنگ کنگ، بمبئی، سئول، سنگاپور و سیدنی مستقر می‌باشند. (نقل از ویکی پیدیا)

 


This page is powered by Blogger. Isn't yours?